Sunday 13 May 2012

Harian Metro mencetuskan kemarahan rakyat Sarawak


Hari ini akhbar Harian Metro menjadikan  orang Penan di Sarawak sebagai tajuk utama akhbar tabloid berkenaan, Hal ini telah mencetuskan kemarahan dan ketidakpuasan hati rakyat Sarawak kerana apa yang ditulis oleh Harian Metro adalah semata-mata untuk menjatuhkan imej dan maruah suku kaum tersebut. Untuk pengetahuan, suku kaum Penan telah pun maju sehingga mendapat kelulusan tinggi dari institusi pengajian tinggi. Anda boleh melihat artikel di laman Borneo Post mengenai graduan kaum Penan. 

Isu yang dibangkitkan oleh Harian Metro cukup membuatkan kaum Sarawak yang bukan datang dari kaum Penan, kerana Sarawak terdiri daripada penduduk yang berbilang kaum seperti, Iban, Bidayuh, Lumbawang, Penan, Melanau, Berawam, Bisaya, Kayan, Kenyah dan banyak lagi. Walaupun berlainan kaum, rakyat Sarawak tidak suka kauum lain dihina kerana rakyat Sarawak telah hidup bersama dari turun temurun lagi. Antara komen2 di FB oleh rakyat Sarawak mengenai isu ini:




p/s :Media hanya memanipulasikan rakyat dan hanya mengaut keuntungan, jangan percaya bulat2 apa yang media sampaikan...!!


6 comments:

kurus said...

setuju dikk
media nie , baca boleh
percaya jgn
jgn mudah melatah
ini semua hanya mainan mereka agar
kita beli surat khabar mereka
kalau tidak x ada kerja lah mereka

Lat'z said...

@ieda
betul tu, harian metro dh berkali2 kena saman kerana laporan akhbarnya..

Unknown said...

sikda cerita lagik kah?

cukuplah politik yang pelik ..

jangan libatkan rakyat pulak

Deleted said...

Sedih seyhh.. SAMAN HARIAN METRO!! -.-'''

Anonymous said...

Pergi mampus H.metro!

iEdA said...

betul 2...metro sllu tokok tmbh brta kononnya nk trk phtian lg...hurmmm

Penaja Blog