Monday 25 July 2011

[Tutorial] Format Laktop Dengan OS Window XP

1.   Back-up semua fail dan apa-apa yang penting dalam laktop anda dalam CD @ pendrive. Kalau anda tak back up semua fail,semua data dalam laktop anda akan hilang sebaik saja anda format laktop anda.

2.  Masukkan disk OS @ disk window anda dan RESTART laktop anda.. Pastikan disk window anda BETUL kerana ada beberapa jenis OS seperti Window XP, Window Vista, Window 7 dan lain2. 

3.   Apabila laktop start,akan keluar screen berbunyi  "Press any key to boot from CD." Sekiranya ia keluar pergi langkah seterusnya. Tekan apa2 butang di laktop anda.

4.   Kemudian anda akan dipaparkan screen perjanjian @ agreement dari Window. Tekan F8 untuk terima agreement.  


5.  Pada screen seterusnya akan keluar "previous XP detedtion"..tekan 'ESC'. Ini akan memulakan proses reformat laktop anda. 

6.  Create @ delete partition. Pilih partition yang anda ingin delete..tekan 'C' dan  tekan ENTER.

7.  Pilih "format using the NTFS file system option (quick)  kerana kebanyakan orang hari ini menggunakan NTFS file system . Kemudian tekan  "Enter." Tekan 'F' untuk sahkan partition yang betul untuk diformat. Window akan install operatingsystem dari disk OS tadi. Jangan sentuh apa2 butang semasa window downloading. Tunggu hingga selesai. Laktop akan restart dan keluarkan disk semasa restart.

8.  Apabila computer restart akan keluar XP Setup di screen. Masukkan disk OS dan masukkan product key 16 digit  sekiranya keluar screen minta product key, kemudian tekan  "Next." Anda akan dikendaki menjawab beberapa soalan seperti religion, language options, name, computer name, admin password, date & time setting dan  network setup. Tekan ENTER sekiranya sudah selesai.


9.  Proses setup akan bermula. Ini akan mengambil masa dalam 30 minit.. Pilih  "Typical" sekiranya keluar  Network Settings options.Keluarkan disk sekiranya sudah selesai. 


10.   Laktop akan reboot. Screen " Welcome XP" akan keluar. Ia akan meminta anda untuk mendaftar Operating System anda. 


11.  Masukkan disk Microsoft Office apabila laktop restart dan install. Masukkan product key dan install.


Nota :
1. Kalau anda format menggunakan OS dan microsoft Office yang pirate..selepas 30 hari..jangan heran dengan OS anda..masih dapat dipakai tapi beberapakali banyak pun anda set wallpaper tetap hilang selepas anda restart laktop anda..ni berdasarkan pengalaman saya..hehe..saya pakai yg pirate pun OS dan Microsoft Office...(^.^)


2. Pastikan anda check audio device anda ada ke tidak...kalau audio device tiada..pasti icon speaker yang kat sebelah bawah kanan tiada..jadi apa yang anda perlu buat ialah..install audio driver mengikut jenis laktop anda...contoh kalau anda guna laktop ACER..install  la Acer pun driver...install n run..


3. Untuk maklumat lebih lanjut tentang format laktop..pergi laman e-how.. http://www.ehow.com/ taip how to format laktop kat search box...pergi link ini untuk tengok video d e-how  http://www.ehow.com/video_4992400_format-hard-drive-windows-xp.html

2 comments:

wan_cikgumuzik said...

datang tgk entri pertama.. wahh.. dasat tol.. 1st entri dah syer benda yg bagus kan.. hehehhee.. terrbaeekkkk

Lat'z said...

@wan_cikgumuzikthanks...^.^

Penaja Blog